Voorzitters, directeuren en managers hebben een schitterende maar soms ook eenzame job. Iedereen kent wel voorbeelden van zaken waarover je met niemand ‘van binnen’ echt open kunt praten. Soms ook betreft het uw eigen, huidige en/of toekomstige functioneren. Soms ‘lukken dingen gewoon niet’ en weet u niet (precies) waarom niet. Soms ook zijn er specifieke onderwerpen waarover u in vertrouwen met iemand wilt praten.
In die situatie kan een externe praatpaal, een persoonlijke coach uitkomst bieden. De coach treedt, in een vertrouwelijke sfeer, op als meedenkende en meevoelende ‘partner’.
De rol van de coach is complex. De coach hoeft geen inhoudelijke kennis van uw organisatie-activiteit te hebben. Hij hoeft geen specialist te zijn op uw vakgebied. Wel mag u verwachten dat hij zich in uw situatie in kan leven.
U bepaalt voor welke zaken u uw coach wilt gebruiken. Dat terrein kan smal en heel breed zijn. Belangrijke eigenschappen van een coach zijn: goed kunnen luisteren, rationaliteit en emotie kunnen onderscheiden en zaken kunnen verhelderen.
Iedere topmanager zou zich de ruimte moeten gunnen om met een derde vertrouwelijk over zijn/haar organisatie en/of het eigen functioneren te kunnen spreken. Dat komt zowel de betrokkene als de organisatie ten goede.
Coaching kan overal. U bepaalt waar: op uw kantoor, bij u thuis of op een neutrale locatie. Belangrijk is dat u zich prettig voelt en dat de omgeving daaraan bijdraagt.
De meest effectieve stap is de persoonlijke kennismaking.